SD stoppade datalagringsdirektivet – men är för lagen
ons, 16 mars 2011
I dag debatterade riksdagen om lagen om datalagring. Eftersom Sverigedemokraterna röstade emot har lagen bordlagts i minst ett år framöver.
Riksdagen beslutade idag att lagen om datalagring ska vila i ett år innan den införs. Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna enade sig och tvingade igenom en så kallad vilandeförklaring.
– Precis alla uppgifter kommer att lagras, även statsministerns och justitieministerns. Ligger det verkligen i Sveriges intresse att sådana känsliga uppgifter lagras utomlands, frågade Kent Ekeroth (SD) i debatten.
Ulrika Karlsson (M) ifrågasatte Sverigedemokraternas inställning till lagförslaget.
– Sverigedemokraterna missbrukar den konstitutionella rätten om bordläggning i syfte att utpressa regeringen till förhandlingsbordet, sa Ulrika Karlsson.
Ulrika Karlsson menade också att en vilandeförklaring av lagen kommer att kosta mycket pengar i form av böter till EU.
– Det är oansvarigt att skicka den notan till skattebetalarna, sade Ulrika Karlsson.
SD är dock inte emot lagen som sådan, utan erbjöd regeringen att rösta för förslaget, om de fick igenom sitt krav på att uppgifterna bara ska få lagras i Sverige.
Källor:
Datalagringslagen bordläggs i minst ett år
Hård debatt om datalagring
Läs även:
Datalagringsdirektivet röstas igenom – övervakningen av svenskar blir total








Hur i helvet kan SD vara för lagen?!?!?!?
SD var villiga att sälja ut svenska folket!!
Fyfan, detta är värre än nånting SD gjort tidigare
Landsförrädare!!
Gilla kommentar:
0
Israeldemokraterna sd, har aldrig stått på svenska folkets sida eller företräder svenskarnas intresse utan låter sion sätta agenda och är sions förlängda arm som även vill styra Sverige i längden. Nationell.nu gjorde ett utmärkt repotage om att tex juden Kent Ekeroth sympatier i första hand finns hos terrorstaten Israel när han besökte landet. Svenskarnas Parti hycklar inte eller går i sions ledband därför är dem mer trovärdig än Israeldemokraterna sd någonsin kommer bli.
Gilla kommentar:
0
Lite offtopic, men ett kul påstående av Ulrika Karlsson:
”– Det är oansvarigt att skicka den notan till skattebetalarna, sade Ulrika Karlsson.”
Notan för massinvandringen som skickas till skattebetalarna då? Är den oansvarig/ansvarsfull?
Gilla kommentar:
0
”Ulrika Karlsson menade också att en vilandeförklaring av lagen kommer att kosta mycket pengar i form av böter till EU.”
Detta är en otroligt obehaglig invändning, som naturligtvis egentligen är helt korrekt. Sverige är inte längre en suverän nation. Bestämmer den allt mer Sovjetliknande byråkratkolossen EU att vi ska införa storebrorslagar så är det helt enkelt bara att göra det.
Sverige får böta om Sverige inte instiftar lagar som grovt inskränker dess medborgarnas frihet och integritet.
Gilla kommentar:
0
Vi vet ju iofs hur V och MP räknar.. inget vidare. Men det är inte helt omöjligt att kostnaderna för iförandet vore högre än böterna.
http://svtdebatt.se/2011/03/dyrare-infora-datalagring-an-att-betala-boter-till-eu/
Gilla kommentar:
0
Jösses denna tokstolla Ulrika Karlsson, moderaternas allra mest drivna invandringsvän.
http://www.unt.se/debatt/gor-migrationspolitiken-oppnare-1281585.aspx
Gilla kommentar:
0
Ja, hon skriver ”Sverige demokraternas intåg i riksdagen som en varningsklocka att vi misslyckats med att ta debatten om vad som är migrations politikens verkliga problem”
Vidare: ”Problemet med migrationspolitiken är inte att för många människor får stanna, utan för få”
Lösning var således att släppa loss invandringen helt och hållet. Hon hade kanske bara otur när hon tänkte den stackaren. :-)
Gilla kommentar:
0
hur i helvete kan man vara för datalagringsdirektivet? Jag skiter i om informationen lagras här eller på månen. Den ska inte lagras!!!!
Dock är jag mycket glad att vi får vara lite mer fria i ett år.
Gilla kommentar:
0
@André
Jag håller med, jag begriper inte heller hur någon, förutom regeringen med sitt enorma kontrollbehov av media och väljare vill ha datalagringen.
Gilla kommentar:
0
Aja bara att se det på den ljusa sidan, då blir de inte svårt för oss att ta reda på exakt vilka som ligger bakom förräderierna mot Sverige
Blir att öppna arkiven, leta fram namnen, registrera en fängelsecell i samma namn
Gilla kommentar:
0
Även om SD är för förslaget (vilket är dåligt) så är det kul att de för en gångs skull märks att de sitter i riksdagen. Fram tills nu har SD mest röstat med borgarna och inte alls utnyttjat sin vågmästarställning särskilt bra. Ett års fördröjning är heller inte helt meningslöst, nu har nationella ett helt år på sig att bedriva opinionsbildande arbete emot förslaget.
Gilla kommentar:
0
Ändock oerhört allvarligt att de var villiga att rösta för förslaget. En förklaring från partiet vore på sin plats.
Gilla kommentar:
0
Har inte flera EU-länder röstat emot och sluppit regeln? Har för mig att jag läste det tidigare.
Gilla kommentar:
0
Vad är denna Ullrikas argument för att rösta för det hela?
Gilla kommentar:
0
Hm, bra fråga.
Gilla kommentar:
0
”Moderaten Ulrika Karlsson försvarade införandet av lagen med hänvisning till att Sverige är skyldigt att införa EU-direktivet. Hon framhöll att lagen inte innebär att uppgifter om innehållet i samtal eller datatrafik ska lagras.”
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4404108
Gilla kommentar:
0
http://kentekeroth.se/2011/03/16/debatt-om-datalagringsdirektivet-idag/
Gilla kommentar:
0
SD sparade ju in 300 millar på regeringskansliet så där har vi ju 150 att plocka ut.
håller med AR Andersson: ”Notan för massinvandringen som skickas till skattebetalarna då? Är den oansvarig/ansvarsfull?”
Gilla kommentar:
0
Eller EU-avgiften för den delen.. Att EU bötar oss om vi inte lyder är ju ett argument mot EU snarare än något annat.
Eller det är det iaf för en normal människa..
Gilla kommentar:
0
Jag hoppas SD går emot regeringen i alla frågor de bara kan nu. Allt för att jävlas efter Reinfeldts SJUKA migrationsuppgörelse med (mp)
Gilla kommentar:
0
Två intressanta kommentarer för er som har tråkigt:
http://www.nationell.nu/2011/02/22/fokus-intervju-det-samiska-sitter-i-rasen/comment-page-1/#comment-33055
http://www.nationell.nu/2011/03/12/ny-film-fran-nordisk-ungdom-e/comment-page-1/#comment-33051
Gilla kommentar:
0
Först sveket i Afghanistanfrågan och nu det här. Frågan är varför SD svängt i dom ”rumsrena” frågorna? Det kommer aldrig i livet att leda till större stöd eller acceptans.
Gilla kommentar:
0
Hur kan någon vara för lagen?
Gilla kommentar:
0
Visst kan man ifrågasätta SDs agerande gällande lagen om datalagringsdirektivet men vafan är alternativet……Är det NDs totalt misslyckade politik som skulle vara räddningen??
Förihelvete vårat land är på väg åt helvete samtidigt ”snackar” nationella om att äpplen ska vara gröna eller röda..
Jag har sagt det tidigare jag röstar på SD för att dom är det ENDA invandringskritiska partiet vi har i Riksdagen idag…och nej jag delar inte deras åsikter i Judefrågan…men vafan ska jag som nationell göra???
Slänga bort min röst på tröttmössorna i ND eller SVP…dom kommer pga judemedia aldrig komma över 1 procent i riksdagsvalet..
Jag har sagt det förut att som medlem är det enda sättet man kan påverka SD att sluta med sin prozionistiska inställning..Betänk att SD VET om Judarnas MAKT när det gäller invandringsfrågan men om dom tar ställning emot zionisterna inom massmedia blir deras vandring ännu brantare…
Väl mött Svenska Bröder och Systrar….
Gilla kommentar:
0
Det spelar ingen roll ifall alla partier hade varit emot lagen. Sverige är tyvärr medlem i EU, och det är då landets skyldighet att lagstifta om de direktiv som EU skickar ut. Det enda sättet att faktiskt slippa lagstifta om det, och också slippa mångmiljonböterna är att gå ur EU. Tyvärr är det inte tillräckligt många i Sverige som vill det.
Gilla kommentar:
0
Genom att pressa upp opinionssiffrorna för Piratpartiet
kanske det går att få SD:s leding mer emot
datalagringsdirektivet. Ändrar sig inte SD:s ledning
och röstar Nej till hela klabbet nästa år
så röstar i allafall jag på Piratpartiet nästa val.
MvH: Anders Klasson – Karlstad
Gilla kommentar:
0